2012-10-17 13:31:32

Panamski kanal

Panamski kanal jePanamski kanal detalj umjetni morski kanal u Panami koji spaja Tihi s Atlantskim oceanom. Uz Sueski, on predstavlja najvažniji pomorski kanal na svijetu kroz koji danas prolazi i do 40 brodova dnevno, te više od 14 tisuća brodova godišnje. Kanal je dugačak oko 80, a dubok gotovo 14 metara, dok mu širina varira od najuže koja iznosi oko 191 do najšire koja iznosi 350 metara. Iako je otvoren tek 1914. godine, ideju o izgradnji kanala koji bi na najužem dijelu Srednje Amerike spojio Atlantski s Tihim oceanom razvili su još španjolski osvajači Južne i Srednje Amerike tijekom 16. stoljeća. Premda je već tada prepoznata velika gospodarska i politička korist koju bi donijelo skraćivanje ovog plovidbenog puta, povoljni uvjeti za realizaciju zamisli o gradnji Panonskog kanala stvoreni su tek nakon gospodarskog uspjeha koji je ostvaren izgradnjom Sueskog kanala krajem 19. stoljeća u Egiptu. No, i nakon započete izgradnje 1880. godine gradnja kanala je tekla sporo i uz mnoge ljudske žrtve, ponajviše zbog opće nepripremljenosti francuskih izvođača radova za jedan od najzahtjevnijih građevinski pothvata u povijesti kao i zbog izbijanja bolesti među radnicima.

 

Iako je nakon Drugog svjetskog rata bilo napetosti oko kontrole nad kanalom između Paname i SAD-a, kanal je 1999. godine konačno predan panamskim vlastima. Važno je istaknuti da se kanal sastoji od sedamnaest umjetnih jezera, te više kanala i tri kompleta vodenih ustava koje zapornicama omogućavaju kontrolirano propuštanje mora. Pored privatnih brodova i teretnjaka, brodovi maksimalne veličine koji se koriste prolazom poznati su po nazivu Panamax, i moderniji post-Panamax. Vezano uz budućnost i održavanje kanala važno je istaknuti da se očekuje da će se zbog izgradnje sve većih brodova koji mogu nositi velike tonaže u narednim godinama kapacitet kanala morati povećati. Prosječni prolaz teretnjaka kroz kanal traje oko 9 sati, dok pristojbe za prolaz kanalom ovise o veličini i vrsti broda, te vrsti tereta koju prenosi. Unatoč tome što će se kapacitet kanala morati uskoro povećati u skladu sa sve većim apetitima koje nameće pomorska trgovina koja se temelji na sve većem prometu i izgradnji sve većih brodova, očito je da će Panamski kanal još jako dugo ostati jedna od najvažnijih poveznica svjetskog pomorstva i gospodarstva. 


Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac