preskoči na sadržaj

Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac

Pedagog savjetuje...

Tehnike učenja

Autor: Blaženka Rihter, 11. 9. 2011.

TEHNIKE UČENJA


Sljedeći prijedlozi mogu pomoći djetetu u djelotvornijem učenju:

- Nastojite naučiti dijete da uči u slično doba dana, na posebnom, uvijek istom mjestu. Pazite da ga nitko ne smeta bez potrebe.

- Uočite što sve odvraća djetetovu pažnju od učenja: zvonjava telefona, gledanje televizije, uzimanje hrane, preglasna muzika, pogled kroz prozor. Uklonite izvore ometanja u vrijeme dok uči.

- Vodite računa o količini gradiva. Naučite dijete da rasporedi gradivo u manje cjeline, da odredi sebi vrijeme potrebno za savladavanje gradiva, i dovoljno vremena za cjelovito ponavljanje na kraju.

 

- Kampanjsko učenje nagomilanog gradiva ne osigurava pohranu znanja u dugoročnom pamćenju. Učinak takvog učenja je slab – uči se u premorenom stanju, a posljedica je napetost, rastresenost i umor u vrijeme ispitivanja.

- Prije početka učenja zajedno s djetetom pregledajte tekst i pokušajte ustanoviti je li mu nešto već otprije poznato. Lakše se pamti novo gradivo koje se može povezati s već naučenim.

- Kod građe s dosta činjeničnog materijala (npr. godine, nazivi) naučite dijete da koristi mnemotehnike (npr. kod nabrajanja pokušajte unijeti neki vlastiti red u niz, uklopiti riječi u rimovanu pjesmicu, ili od prvih slova riječi u nizu napraviti anagram).

- Prilikom prvog čitanja naučite dijete da posebnu pažnju obrati na naslove, podnaslove, debelo otisnute riječi. To su obično ključni pojmovi na koje se najprije treba usmjeriti i razjasniti ih. Važno je naučiti dijete da odvaja bitne od nebitnih informacija.

- Naučite dijete da ključne pojmove ispiše i pokuša ih shematski povezati ili čak nacrtati. Strelicama i sličnim znakovima može se pokazati njihov međusobni odnos: uzroci i posljedice, sličnosti ili različitosti. Mnoga djeca uče na vizualni način i lakše se dosjete građe koju mogu vidno predočiti.

- Osmislite sami nekoliko primjera koji potvrđuju glavna pravila ili objašnjavaju osnovnu ideju gradiva. Zamislite kako bi dijete stečena znanja moglo primijeniti u drugim okolnostima. Aktivnom proradom građe dijete osigurava bolju pohranu u dugoročnom pamćenju i lakše dosjećanje.

- Najviše se građe zaboravlja neposredno nakon prvog učenja. Stoga u početku valja ponavljati češće, u manjim razmacima, a kasnije pri utvrđivanju naučenog, dovoljno je rjeđe ponavljati. Već dobro usvojenu građu treba još 2-3 puta pročitati i preispitati.

- Pred sam ispit dobro je ponavljati na glas ili u društvu. Tako se smanjuje napetost i mogu se zajednički raščistiti preostale nejasnoće. Naučite dijete da samo sebe propituje gradivo.

- Kad god je moguće, treba u građi uočiti pravilo, tj. učiti na način rješavanja problema.

- Za uspješno ostvareno učenje dobro je nagraditi dijete.

TEORIJE UČENJA

  • Klasično uvjetovanje – pasivno, refleksno odgovaranje na vanjske podražaje
  • Operantno uvjetovanje – aktivni odgovor na unutrašnja stanja organizma
  • Teorije socijalnog učenja – učenje u interakciji pojedinca i socijalne okoline - učenje ponašanja

Načini socijalnog učenja:

  • Modeliranje – promatranje živog modela
  • Imitacija – oponašanje modela bez razumijevanja
  • Učenje promatranjem – dijete uzima u obzir i posljedice ponašanja modela
  • Simboličko učenje – opis modela
  • Kognitivne teorije učenja – kognitivno učenje rezultira općim znanjem
  • učenje govora, stjecanje pojmova, učenje složenih vještina

Kanali učenja
Ljudi uče kroz tri osnovna kanala: vizualni (vidni), auditivni (slušni) i kinestetički (motorički). Po načinu učenja razlikujemo tri osnovna tipa osoba.
To su:

VIZUALNI (VIDNI) TIP

Karakteristike vizualnog tipa:

  • najlakše i najbrže uči gledanjem
  • pamti slike, raspored u prostoru, bitno je da mu se sve predoči
  • u razgovoru često koristi riječi koje se odnose na vidnu percepciju (“vidiš, vidiš”, “gledaj ti ovo”, i sl.)
  • predmeti i aktivnosti za koje je vizualni tip “talentiran”: likovni, geometrija, zemljopis, fotografija i sl.
  • to je najčešći tip

Učenje:

  • kad se prisjeća gradiva, nastoji se sjetiti gdje je što vidio (na kojem mjestu u knjizi)
  • sve kompliciranije koncepte i gradiva dobro je nacrtati u obliku shema, mapa, stripova i sl.


AUDITIVNI (SLUŠNI) TIP

Karakteristike auditivnog tipa:

  • najlakše i najbrže uči slušanjem
  • pamti riječi i zvukove,
  • u razgovoru često koristi riječi koje se odnose na slušnu percepciju (“znaš što sam čuo?”, “slušaj ovo”, i sl.)
  • predmeti i aktivnosti za koje je auditivni tip “talentiran”: glazbeni, recitacija,
  • taj tip je drugi po učestalosti

Učenje:

  • kad se prisjeća gradiva, nastoji se sjetiti kako je to zvučalo
  • bitno je da sve čuje, da mu netko pročita ili da uči naglas
  • u učenju se može koristiti diktafonom


KINESTETIČKI (MOTORIČKI) TIP

Karakteristike kinestetičkog tipa:

  • najlakše i najbrže uči djelovanjem, iskustvom na svojoj koži
  • pamti ono što sam isproba, vježba ili prepiše
  • u razgovoru često koristi riječi koje se odnose na pokret i tjelesne osjete (“Jaka ti je to stvar!” “Smrznuo sam se!”)
  • predmeti i aktivnosti za koje je motorički tip “talentiran”: tjelesni, sportovi, kemija i fizika (eksperimenti)
  • to je najrjeđi tip

Učenje:

  • kad se prisjeća gradiva, nastoji se sjetiti kako je nešto napisao ili vježbao
  • za njega je dobro da prepisuje gradivo koje želi zapamtiti


ODGOVORNOST RODITELJA ZA DJETETOVO UČENJE

1.
osiguravanje odgovarajućih uvjeta za djetetovo učenje
- prikladan radni prostor
- prikladna atmosfera za učenje

2. motivacija djeteta
- postepen odgoj ka trajnim životnim vrijednostima
- intrinzična motivacija
- odgoj djeteta osobnim primjerom

3. pomoć djetetu da nauči kako učiti
- pridržavanje pravila o kvalitetnom učenju, uz poštivanje djetetove ličnosti i oblika učenja koji mu odgovaraju

 








Oglasna ploča
 
Drugi obr. mat. 2024.
 
Udžbenici 2024./2025.
 
Sigurniji internet

 
Upisi u SŠ
 
Poruka tjedna

Izgovorene riječi ponekad bole, ali češće bole one neizgovorene...

 
Javni poziv ponude
Priloženi dokumenti:
Obrazac-Skola u prirodi 2018..docx

 
Anketa
Koji je tvoj omiljeni predmet?





 
Školski list Breza

Breza 13

Breza br. 12

Skolski list Breza

 
Eko paket

 
"Skockali" smo se...

 
CARNet
 
Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
 
Kalendar
« Studeni 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
Prikazani događaji

 
Linkovi...
 
Na današnji dan

 
Raspored sati

 
 > Pedagoški kutak  > Pedagog savjetuje...
CMS za škole logo
Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac / Braće Petr 2, HR-43284 Hercegovac / os-skolara-hercegovac.skole.hr / ured@os-skolara-hercegovac.skole.hr
preskoči na navigaciju