preskoči na sadržaj

Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac

Tehnička kultura

Vjetrenjače

Vjetrenjače su se nekada koristile za pokretanje kamena za ulijevanje žita ili sustava za izvlačenje vode iz korita rijeke te za gnječenje gline. U našoj zemlji se tek odnedavno počela upotrebljvati energija vjetra za pogon vjetroelektrana.

Materijal za izradu vjetrenjača je šperploča, drveni štapić, papir, stiropor, cjevčica i karton. Vjetrenjača se sastoji od 9 dijelova, pozicija. Dijelovi od šperploče, drveta i stiropora bili su unaprijed pripremljeni, dok su dijelove od papira i kartona učenici samostalno izrezivali. Tijek izvođenja vježbe sastojao se od 6 koraka. Nakon pripreme radnog mjesta i proučavanja dokumentacije, učenici su izrezali materijal prema nacrtu. Dijelove vjetrenjače spojili su lijepljenjem prema sastavnom ili montažnom crtežu i uputama u priloženoj dokumentaciji. Na kraju smo provjerili funkcionalnost izratka na vjetru i prema potrebi učenici su ispravili uočene nedostatke.


Izrada vodnog kola

Učenici šestog razreda su za vrijeme nastave tehničke kulture u sklopu nastavne jedinice: Iskorištavanje energije vode za praktičnu vježbu imali izraditi vodno kolo. Vodno kolo koristi se već nekoliko tisuća godina. Prvi mlinovi, pilane, kovačnice i talionice gradile su se uz rijeke, a pokretalo ih je vodno kolo. Razlog je tomu bila blizina izvora energije vodenih tokova. Pomoću vodnog kola obavljala se pretvorba energije pada vode u mehaničku energiju. Vremenom se vodeno kolo sve više usavršavalo, što je dovelo do konstrukcije turbinskog kola. Drvene konstrukcije zamijenjene su metalnima i lopatice su postale koritastog oblika. Turbinsko kolo postalo je osnovni dio vodne turbine koja je dio hidroelektrane, postrojenja za proizvodnju električne energije.
Potrebni materijal za vodno kolo koje su učenici izrađivali bio je: čep od stirodura, 6 malih plastičnih žlica, osovina (drveni okrugli štapić), obujmica i ljepilo. Potrebni alat bio je: ravnalo, šestar, flomaster, škare, šilo, skalpel i tvrda podloga za rad. Nakon crtanja na čepu i označavanja položaja lopatica slijedilo je zarezivanje tijela vodnog kola da bi se lopatice lakše stavile. Lopatice, odnosno svaka žličica bila je skraćena na potrebnu dužinu. Učenici su stavili lopatice u zarezana mjesta na čepu, dok je kroz sredinu čepa išao drveni štapić. Najzanimljivi dio bio je isprobavanje vodenog kola ispod tankog mlaza vode. Na kraju su se ispravili eventualni nedostaci.
 
Oglasna ploča
 
Drugi obr. mat. 2024.
 
Udžbenici 2024./2025.
 
Sigurniji internet

 
Upisi u SŠ
 
Poruka tjedna

Izgovorene riječi ponekad bole, ali češće bole one neizgovorene...

 
Javni poziv ponude
Priloženi dokumenti:
Obrazac-Skola u prirodi 2018..docx

 
Anketa
Koji je tvoj omiljeni predmet?





 
Školski list Breza

Breza 13

Breza br. 12

Skolski list Breza

 
Eko paket

 
"Skockali" smo se...

 
CARNet
 
Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
 
Kalendar
« Srpanj 2025 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
Prikazani događaji

 
Linkovi...
 
Na današnji dan

 
Raspored sati

 
 > Arhiva  > Međunarodna godina održive energije  > energija u nastavi  > Tehnička kultura
CMS za škole logo
Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac / Braće Petr 2, HR-43284 Hercegovac / os-skolara-hercegovac.skole.hr / ured@os-skolara-hercegovac.skole.hr
preskoči na navigaciju