preskoči na sadržaj

Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac

Taj čudni svijet

Panamski kanal

Autor: Jakov Marenić, 17. 10. 2012.

Panamski kanal jePanamski kanal detalj umjetni morski kanal u Panami koji spaja Tihi s Atlantskim oceanom. Uz Sueski, on predstavlja najvažniji pomorski kanal na svijetu kroz koji danas prolazi i do 40 brodova dnevno, te više od 14 tisuća brodova godišnje. Kanal je dugačak oko 80, a dubok gotovo 14 metara, dok mu širina varira od najuže koja iznosi oko 191 do najšire koja iznosi 350 metara. Iako je otvoren tek 1914. godine, ideju o izgradnji kanala koji bi na najužem dijelu Srednje Amerike spojio Atlantski s Tihim oceanom razvili su još španjolski osvajači Južne i Srednje Amerike tijekom 16. stoljeća. Premda je već tada prepoznata velika gospodarska i politička korist koju bi donijelo skraćivanje ovog plovidbenog puta, povoljni uvjeti za realizaciju zamisli o gradnji Panonskog kanala stvoreni su tek nakon gospodarskog uspjeha koji je ostvaren izgradnjom Sueskog kanala krajem 19. stoljeća u Egiptu. No, i nakon započete izgradnje 1880. godine gradnja kanala je tekla sporo i uz mnoge ljudske žrtve, ponajviše zbog opće nepripremljenosti francuskih izvođača radova za jedan od najzahtjevnijih građevinski pothvata u povijesti kao i zbog izbijanja bolesti među radnicima.

 

Iako je nakon Drugog svjetskog rata bilo napetosti oko kontrole nad kanalom između Paname i SAD-a, kanal je 1999. godine konačno predan panamskim vlastima. Važno je istaknuti da se kanal sastoji od sedamnaest umjetnih jezera, te više kanala i tri kompleta vodenih ustava koje zapornicama omogućavaju kontrolirano propuštanje mora. Pored privatnih brodova i teretnjaka, brodovi maksimalne veličine koji se koriste prolazom poznati su po nazivu Panamax, i moderniji post-Panamax. Vezano uz budućnost i održavanje kanala važno je istaknuti da se očekuje da će se zbog izgradnje sve većih brodova koji mogu nositi velike tonaže u narednim godinama kapacitet kanala morati povećati. Prosječni prolaz teretnjaka kroz kanal traje oko 9 sati, dok pristojbe za prolaz kanalom ovise o veličini i vrsti broda, te vrsti tereta koju prenosi. Unatoč tome što će se kapacitet kanala morati uskoro povećati u skladu sa sve većim apetitima koje nameće pomorska trgovina koja se temelji na sve većem prometu i izgradnji sve većih brodova, očito je da će Panamski kanal još jako dugo ostati jedna od najvažnijih poveznica svjetskog pomorstva i gospodarstva. 




Izvor: http://www.skole.hr/veliki-odmor/sirom-svijeta?news_id=6087




Oglasna ploča
 
Drugi obr. mat. 2024.
 
Udžbenici 2024./2025.
 
Sigurniji internet

 
Upisi u SŠ
 
Poruka tjedna

Izgovorene riječi ponekad bole, ali češće bole one neizgovorene...

 
Javni poziv ponude
Priloženi dokumenti:
Obrazac-Skola u prirodi 2018..docx

 
Anketa
Koji je tvoj omiljeni predmet?





 
Školski list Breza

Breza 13

Breza br. 12

Skolski list Breza

 
Eko paket

 
"Skockali" smo se...

 
CARNet
 
Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
 
Kalendar
« Studeni 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
Prikazani događaji

 
Linkovi...
 
Na današnji dan

 
Raspored sati

 
 > Taj čudni svijet
CMS za škole logo
Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac / Braće Petr 2, HR-43284 Hercegovac / os-skolara-hercegovac.skole.hr / ured@os-skolara-hercegovac.skole.hr
preskoči na navigaciju